28.2.14

6 tips til bildeoppheng

Jeg elsker postere og har alt for mange. Postere og plakater i rammer er også (til fotografenes store fortvilelse) ofte med på mine stylinger. Jeg synes riktig poster/plakat/kunstverk kan understreke en personlig stil, så det gjelder å velge med hjertet. I nettbutikken har vi over 30 forskjellige postere, og  kanskje du finner en som bare er deg.


  • Finn frem det du vil henge opp og legg alt sammen ut på gulvet som en skisse før du begynner å spikre i veggen. Er du veldig usikker kan du bruke matpapir og klippe ut skisser av rammene som du taper opp på veggen. Da ser du med engang om noe blir feil.
  • Sett bildene tett sammen, ikke la det være for stor avstand mellom rammene. 
  • Tenk harmoni, men ikke glem å leke med kontrastene. Bildene bør veie omtrent like mye ut fra midtpunktet. Tung betyr mørk og stor. Lett betyr lyst motiv og lite.
  • Vil du plassere bildene over hverandre, henger du de største og tyngste motivene nederst.
  • Heng rammene ut fra en fast linje som for eksempel rett underkant, rett overkant, rette kanter rundt en komposisjon med mange bilder eller en rett linje gjennom motivet.
  • Ikke heng bildene for høyt på veggen. Gå ut fra øyehøyde slik at blikket treffer omtrent i bildets sentrum.
  • Sett store bilderammer direkte på gulvet. Det gir et tøft og avslappet uttrykk samtidig som veggflaten beholdes. 



Via 1 // 2 


Foto Linda Elmin




Pin It

3 kommentarer:

  1. Veldig gode tips! Disse skal jeg absolutt lagre. Veggene er fortsatt veldig nakne hjemme hos oss, gleder meg til litt mer veggdekor.

    SvarSlett
  2. Thank you so much for the great tips! I have too many blank walls right now so I'll definitely be putting these into practise. Trevligt helg! /Niki

    SvarSlett
  3. Jeg er dårlig på sånt, men prøvde å søke inspirasjon i diverse blogger da vi skulle henge opp bilder i stua. Det ble ikke så verst, men mannen ville jo ha bildene mye lenger fra hverandre enn det jeg ville....

    SvarSlett